Rood-wit tape illustreert complexiteit

15 jan 2017

Auteur: Bernoud Jonker MBA

In de business simulation games worden eenvoudige torens geproduceerd die uit maximaal 5 onderdelen bestaan. Een klantorder varieert van 1 tot maximaal zo'n 20 stuks. Niet zo ingewikkeld zou je denken. Toch duurt het minimaal 15 minuten voordat de eerst geproduceerde order wordt opgeleverd, maar meestal zelfs langer. Waarom eigenlijk?
 
De doorlooptijd hangt van veel zaken af. Als er onvoldoende voorraad grondstoffen is dat moeten deze eerst ingekocht worden. De productie zelf moet gepland worden waarna het nog moet worden uitgevoerd. Het produceren gaat in 3 stappen en uitgevoerd door 3 afdelingen die allemaal een deelstap uitvoeren. Voor iedere stap moeten er materialen uit het magazijn gehaald worden. En als het eindproduct gereed is en in het magazijn staat dan moet het nog bij de klant worden afgeleverd. Bij de Operations Simulation Game gaat dit rechtstreeks, bij de Supply Chain Simulation Game moet transport worden geregeld.
 
Bij de introductie van het spel wordt de flow overzichtelijk gepresenteerd. In de praktijk is deze echter veel complexer. Deze complexiteit kan heel goed geïllustreerd worden door middel van rood/witte tape. Hiermee kan de procesgang door de gehele organisatie (en natuurlijk ook daarbuiten) worden gevolgd. Dit is een visuele manier om de complexiteit te illustreren. Onbewuste flow wordt expliciet gemaakt. Dit geeft inzicht in de mogelijkheden van procesverbetering. Verkorting van de lengte van het rood/witte tape illustreert daarbij de mate van verbetering van het proces.
 
Deze rood/witte tape geeft inzicht in de complexiteit van de game, maar kan binnen organisaties of supply chains fysiek of mentaal ook heel goed gebruikt worden om de complexiteit inzichtelijk te maken. Ook kan het heel goed gebruikt worden om de onlogische procesgangen inzichtelijk te maken als start van een verbeter traject.

Voeg een reactie toe

(c) 2005-2020  JBMS Serious gaming - De kracht van beleving