Blog

15 mrt
2021
Breinleren en serious gaming
Breinleren gaat over leren door het brein. Leren gaat niet alleen over school maar ook over ons werk en ook over privé. Leren is belangrijk omdat je daardoor in staat bent om je voortdurend aan te passen aan de steeds veranderende omgeving. Wie beter leert past zich beter aan. Leren gebeurt voor een groot deel in ons brein. Wat is breinleren? Hoe werkt breinleren in de werkomgeving? Hoe sluit serious gaming hierop aan?
Lees verder
15 mrt
2021
Serieus leren doe je het beste in een serieuze context
Serious gaming is een perfecte tool om inzicht te krijgen in de groepsdynamieken. Door een team in een zoveel mogelijk authentieke context te plaatsen en een opdracht te geven kan een goed beeld worden gekregen van de team dynamiek en kan een team uitstekend nieuwe vaardigheden aanleren. Serous gaming is echter een zeer complexe tool die op verschillende manieren inzicht geeft. In deze blog een uiteenzetting van deze manieren en de onderlinge samenhang. Een goede basis hiervoor is de activiteiten theorie van Yrjö Engeström.
Lees verder
15 feb
2021
Hoe gamification eLearning kan boosten
Het 'oude' leren uit studieboeken lijkt steeds minder van deze tijd te zijn. Dit geldt voor het onderwijs maar ook voor het bedrijfsleven. De tendens is dat leren steeds meer individueel wordt. Het voordeel hiervan is dat het leertempo en de inhoud beter kan worden afgestemd op de cursist of medewerker. Steeds meer organisaties stappen over op eLearning oplossingen. Als eLearning de betere oplossing lijkt voor leren dan is het bijna logisch dat gamification hier ook onderdeel van wordt. In dit artikel een verkenning hoe gamification het eLearning proces kan versterken.
Lees verder
15 jan
2021
Serious gaming helpt mensen in beweging te krijgen
Serious Gaming kunnen op verschillende manieren ingezet worden. Er zijn games die 100% fysiek zijn, games die 100% digitaal zijn en games die meer hybride zijn en een combinatie van allebei hebben. In alle gevallen geldt dat serious games een krachtig middel is om mensen in beweging te krijgen. Als de game fysiek is natuurlijk letterlijk, maar in alle gevallen helpt serious gaming om mensen figuurlijk in beweging te krijgen.
Lees verder
15 dec
2020
Succesvolle gedragsverandering met behulp van serious gaming
Veranderen is niet makkelijk. Dit heeft alles te maken met het feit dat de mens eigenlijk een gewoonte dier is, en zoveel mogelijk aan de auto-piloot overlaten. Dit klinkt negatief, maar het alternatief is dat we alle over al ons activiteiten, en dat zijn er nogal wat, steeds opnieuw moeten gaan nadenken en bij iedere keuze die we maken en steeds opnieuw de alternatieven moeten evalueren en tot een beslissing moeten komen.
 
Een dieper inzicht in de processen die hier allemaal op de achtergrond een rol spelen helpt om beter te begrijpen waarom veranderen zo moeilijk is maar creëert ook een goede basis waarom serious gaming hier een belangrijk verschil kan maken.
Lees verder
15 nov
2020
Serious gaming als add-on op het Proces Canvas
Het doel van veranderingsprocessen is om de waarde van de output van een organisatie te verbeteren. Veranderingsprocessen kunnen complex zijn. Dit heeft te maken met de inrichting van de organisatie maar ook door de complexiteit van noodzakelijke samenwerking. Om deze waarde te kunnen verbeteren moeten alle stakeholders betrokken worden. Dit betekent focussen op de waardestroom door een organisatie waarbij niet alleen naar de harde kant zoals processen en werkwijzen wordt gekeken maar ook naar de zachte kant van een organisatie zoals cultuur wordt gekeken. Een goed hulpmiddel om het veranderingsproces te doorlopen is het Proces Canvas  ontwikkeld door Renco Bakker, Willem Spronk en anderen.
Lees verder
15 okt
2020
Inzet van serious gaming bij organisatieverandering
Als een organisatie grote problemen heeft en het voortbestaan op enige wijze wordt bedreigd dan zal het moeten veranderen. Zo'n verandering is ingewikkeld en vraagt een grote inspanning van de gehele organisatie. Om ervoor te zorgen dat deze verandering succesvol kan worden afgesloten moet deze zorgvuldig worden uitgevoerd. Hierbij is het belangrijk dat iedereen wordt meegenomen. In de praktijk blijkt dit zeer lastig. De inzet van serious gaming kan hier uitkomst bieden.
Lees verder
15 sep
2020
Verschillende gedragstijlen en rollen
Tijdens serious gaming worden spelers bijna altijd zichzelf. Hierdoor krijgen deelnemers een goed beeld van zichzelf en kunnen de spelleiders/coaches de deelnemers goed helpen dat beeld te verdiepen. De kracht is dat deelnemers als compleet geheel gezien kunnen worden. De rijkdom die dat beeld oplevert is mooi, soms is het handiger om dit te terug te brengen tot gedragsstijlen en bijvoorbeeld typische rollen. Voor gedragsstijlen is DISC geschikt, een verdere verdieping van rollen kan op basis van Quinn.
Lees verder
15 aug
2020
Eigenaarschap vraagt om een groeimindset
De uitdaging voor organisaties is om medewerkers optimaal in te zetten. Dit werkt goed wanneer medewerkers rol duidelijkheid hebben en zich vaardig voelen om de functie uit te voeren en eigenaarschap te vertonen. Een belangrijke basis is hiervoor is zelfvertrouwen van de medewerker en een groei mindset. Daarnaast is vertrouwen vanuit de organisatie is eveneens belangrijk zodat de medewerker de noodzakelijke ruimte krijgt. Een medewerker moet echter hierin groeien waarbij begeleiding en ondersteuning belangrijk is. Organisaties doen er goed aan hun medewerkers in een groei mindset te krijgen en ze te helpen ontwikkelen van het eigenaarschap.
Lees verder
15 jul
2020
Reflectie: het herinterpreteren van ervaring en kennis
Je leert van ervaring als je er op reflecteert. Als je reflecteert denk je bewust over iets na en besteed je er extra aandacht aan. Reflectie is het herinterpreteren van de opgedane ervaring en kennis. Tijdens serious gaming is reflectie een belangrijk onderdeel van het hele proces. De serious game biedt je de kans op een belangrijke ervaring op te doen de reflectie moet je helpen om de ervaring te vertalen. De rol van de spelbegeleider is niet alleen het aanbieden van de ervaring maar ook ervoor te zorgen dat deze ervaring wordt vertaald in inzicht en kennis.
Lees verder
15 jun
2020
Ervaringsleren, beginnen met het resultaat
De praktijk is een unieke en zeer waardevolle bron van leren. Een tweede belangrijk voordeel is dat er een context is die het leerproces beïnvloed, maar de leerder beïnvloedt ook de context. Door de combinatie van ervaring en reflectie wordt het ervaringsleren juist zo krachtig is. Het is dit ervaringsleren dat ook de basis is voor serious gaming. Bij serious gaming komt nog een extra voordeel om de hoek kijken en dat is de coaching die het leer- en reflectie proces ondersteund en begeleid. Bij serious gaming gaat de actie aan de reflectie vooraf en worden beide feitelijk georganiseerd waardoor het leerproces goed gestuurd kan worden.

Lees verder

Archief

(c) 2005-2021  JBMS Serious gaming - Serious gaming, serious learning - De kracht van beleving